Paul en Rita
en hun hobby's

VAKANTIE JUNI 2024

De opzet van deze vakantie was 4 weken er op uit. De hoofdplanning was Noord-Duits en Denemarken. Maar we zouden beginnen met eerst een treffen van Classic Campers Club uit Facebook. Vervolgens daar nog enkele dagen blijven om dan door te gaan naar het 19e Camper Zelf (Ver)bouw Treffen. Daar enkele dagen eerder aankomen. Vandaaruit moest de buitenlandse vakantietrip starten. Dat het allemaal heel anders zou lopen was aan het weer in heel Europa te danken. We hebben daarom in twee weken tijd onze voetstappen in Nederland, België, Frankrijk, en Duitsland gezet.

Omdat onze camper 33 jaar oud is, valt hij in veel landen onder de classic cars. Paul was een jaar eerder al van de facebook groep Classic Camper Club lid geworden en zag dat van 31 mei tot en met 2 juni een treffen werd georganiseerd. Het eerste treffen van de club hadden we al gemist en we besloten voor deze wel in te schrijven. Alleen de BBQ zouden we niet meedoen. Het werd een heel gezellig kleinschalig treffen op Eurocamping Vessem >>>.

Allemaal campers van minstens 20 jaar oud. De oudste camper stamde uit 1971, terwijl de jongste uit het jaar 2000 kwam. Wat het treffen extra aantrekkelijk maakte was het feit dat het circa 50% Vlamingen en een even groot deel Nederlanders waren. De saamhorigheid was groot, alles onder de leiding van organisator en van beroep straatartiest Kim Smets, die het weekeinde ook afsloot met een leuk optreden.

We zijn nog twee dagen gebleven en nog een 50 kilometer lange fietstocht gemaakt, die oorspronkelijk 40 kilometer was. Maar door de vele regen waren enkele paden niet meer begaanbaar. Daardoor eerder ook slechts 1 geocache kunnen doen, maar wel een leuke met een nep slang. Onze buurvrouw was nieuwsgierig naar deze hobby.

Vanuit Vessem zijn we naar Kapel-Avezaath gereden. Daar zijn we twee dagen voor aanvang van het Camper Zelf (ver)bouw Treffen aangekomen. Op camping In den Boomgaard  >>> waren de organisatoren Gert-Jan en Monique al aanwezig. We kregen een mooie rustige plaats toegewezen, waar twee dagen later (schoon)zus Marian en zwager Ab vlakbij kwamen te staan. In het verleden hebben wij dit treffen ook enkele malen georganiseerd, maar het is wel heel sterk uitgegroeid. Nu 2 weekenden met ieder 60 deelnemers. Voor ons achteraf een beetje te massaal.

Omdat we door de Europese weersverwachtingen besloten naar het zuiden te gaan, zijn we even de 25 kilometer naar huis gefietst om de tolbadge op te halen. Maar jammer, halverwege de Utrechtse Heuvelrug begaf de aandrijving van Paul het. Dus met de auto en de fietsen achterop terug naar de camping. Ondertussen Forza gebeld voor reparatie. Helaas 13 dagen nadat de garantie verstreken was. Maar toch kwam vrijdag de mobiele werkplaats en een essentieel onderdeel werd vervangen. Wat een goede service, en nog wel keurig kosteloos.

We hadden besloten om naar het eiland Ill de Ré in Frankrijk te gaan. Met als eerste stop de camperplaats De Balokken in het Belgische Wervik >>>. Daar kwamen we met prachtig weer aan. Niet zo warm, maar 20 graden is zeer goed te doen. Op het terras van de jachthaven nog een lekker ijsje met verse aardbeien genomen en na het eten in de camper nog even de voetbrug over de Leije genomen en zo toch nog circa 300 voetstappen in Frankrijk gezet.

De route verder naar de Golf van Biskaje en Ill de Ré zou twee tussenstops kennen, ware het niet dat het weer omsloeg. Ook in Frankrijk. Goede raad is duur, dus op de weerkaart verder gekeken. We kwamen tot de ontdekking dat de volgende dag er heel veel regen zou vallen, behalve in Trier!

Het lag daarom voor de hand dat we een lange ruk naar Trier zouden maken. In Luxemburg werd het droog. Daarvoor heel veel nattigheid. Goedkoop getankt en vervolgens door naar de  Moezelstad. Dat duurde wel even. Drie kwartier vertraging door uitgebreide grenscontroles vanwege de Europese Kampioenschappen voetbal. De Nederlandse “oudjes”, wij dus, hoefde niet meer te stoppen.
We planden drie nachten in Trier. Op campingpark Treviris >>> waren we eerder geweest, voor de overstroming van de Moezel. Na die tijd is het restaurant nooit meer opgebouwd. De automaten met de seks-speeltjes hingen nog wel in de overigens keurige sanitaire gelegenheden. Eerst maar bijgekomen van de reis.

De volgende dag eerst inkopen doen bij de Kaufland en ’s middags de stad in, op zoek naar een echte schnitzel. Ondertussen genieten van vergezichten aan de Moezel. Maar helaas, we konden kiezen uit Italiaans, Turks, Italiaans, enzovoort, maar geen schnitzel te zien. Dan zien we een op het oog authentiek Duits restaurant. Binnen gekomen geen schnitzels! Wel burgers, maar alles Cajun Mexicaans. Best wel pittig gegeten.

Dinsdag 11 juni fietsen langs de Moezel, in de richting Cochem. Eerst over de Romeinse brug, dan naar links afslaan. Maar na 10 minuten: STOP! Een rederij met rondvaarten over de Moezel. Nog wel aan de rand van Trier! Dat hebben niet kunnen laten. Indrukwekkende rotsen aan de Noordzijde, die door de Romeinen zijn afgegraven om de vesting te bouwen. Een natuurlijk de Romeinse brug over de Moezel. Gewoon lekker bij de camper een eigen schnitzel gemaakt, met natuurlijk verse paprika en uien, naast heerlijke aardappel pannenkoekjes.

Vanuit Trier hebben we de 367 kilometer naar huis gereden. Maar wel drie pauzes onderweg, waarvan de laatste weer in Kapel-Avezaath, waar de personenauto nog stond.