Paul en Rita
en hun hobby's

Mei/juni 2014:Duitsland/Luxemburg/Frankrijk/Spanje

Op 22 mei vertrokken we richting Duitsland. De planning was om zondag door te gaan, naar Luxemburg, vervolgens Frankrijk en langs de Middellandse zee naar Barcelona, om vervolgens via Frankrijk weer terug te reizen. Vol goede moed vertrokken wij met in onze kielzog Jan van den Berg, een kennis uit het geocachen. Hij had zijn reisdoel voor een weekeinde gelijk met ons gepland.

Dag 1: Veenendaal-Geldren.
In Geldern, net over de grens bij Arcen, zou een mega-event van het geocaching plaatsvinden: het TipiTipiTap event. In een Indianendorp waren de feestelijkheden opgezet. Daarnaast was een route met geocaches uitgezet die door Duitsland en Nederland zou gaan.
We hebben op de stellplatz Geldren >>> plek ingenomen, samen met Jan en later enkele Belgische bekenden van de geocachesite op Facebook.
Het Indianendorp is een vaste toeristische gelegenheid, waar de gasten wat "barbaars" in tipi's zonder voorzieningen kunnen logeren. Voor deze gelegenheid waren er vele kraampjes bij geplaatst en konden diverse "Indianenspellen" worden gedaan. Van behendigheid tot en met boogschieten.
Op zijn Duits ontbraken de bier- en braadworst tenten ook niet.


Dag 2: Geldren-Geldren.
De zaterdag was de dag van het grote event. Meer dan 500 teams hadden zich aangemeld. Dit voorspelde voor de 35 kilometer lange route grote drukte bij het loggen, terwijl op het event terrein de drukte groot zou zijn.
De sfeer had er echter niet onder te lijden. Jan van den Berg had ondertussen steun gekregen van een andere Veenendaler, Ronald Budding. Zij zijn met de auto op stap gegaan en wij hebben de E-bikes genomen. Op één na hebben we alle verstopte caches gevonden. Die ene was helaas al gestolen!


Dag 3: Geldren-Heiderscheid.
Deze dag was er een Cito-event. Een milieuvriendelijk actie van geocachers die vuil gaan rapen in de bossen, langs de wegen e.d. Wij hadden besloten hier niet aan mee te doen. Te lui? Nee hoor, maar iedereen moet in onze ogen zijn of haar eigen vuil opruimen.
Jan had zijn eigen fiets bij zich en Ronald leende de fiets van Rita. Hij kon voor het eerst weer een beetje fietsen. Door knieproblemen is een gewone fiets niet voor hem weg gelegd. Met de E-bike geen enkel probleem.
Wij hebben een lekkere rustige ochtend bij de camper genomen. Daarna alles laden en via Nederland op weg naar Luxemburg.

Dag 4: Heiderscheid-Renauvoid.
In Heiderscheid was een enkele nacht gepland. Op camping Fuussekaul >>> zijn ook camperplaatsen voor een enkele nacht en we daar ook weer douchen. In Geldern was dat helaas niet mogelijk. Dan ga je er echt naar verlangen. Het sanitair was uitstekend en schoon.
De camperplaatsen waren royaal en het is jammer dat daar slechts 1 nacht tegen camper tarief mag worden doorgebracht. Wel reden er af en toe auto's over heen. Die hadden een bestemming achter poort, direct na de camperplaats. Het bleek een naturistencamping te zijn. Wij besloten toen maar om toch maar niet achter die poort te gaan staan. Veel te naakt, éh, koud.
De volgende ochtend hebben we Luxemburg weer verlaten om naar Renauvoid, net over de Vogezen, te gaan.

Dag 5: Renauvoid-Renauvoid.
Vanuit Heiderscheid waren we in het begin van de middag aangekomen op Camping De La Ferme in Renauvoid >>>. Deze natuurcamping hadden we gevonden op de site van de SVR, waar we ook donateur van zijn. Bij aankomst niemand te zien? Bij het informatiehuisje stond in het Frans dat we ons ergens moesten melden. Even de weg op, linksaf en daar stonden een drietal geschakelde huizen. Natuurlijk eerst bij de verkeerde aangebeld.
Bij het middelste huis werden we ontvangen door Madame Jean-Claude DUC. Ze is van afkomst uit Madagascar en sinds enkele jaren weduwe. Helaas sprak zij alleen Frans en een enkel woordje Engels. Dat bleek echter geen probleem: zij en wij hakkelde de boel gewoon aan elkaar.
We kregen een zeer royale plek op de camping. Maar niet na eerst een rondleiding te hebben gehad. Een prima gastvrouw!


Dag 6: Renauvoid-Renauvoid.
Deze dag werd benut om de zeer fraaie omgeving te verkennen. Een dal is geheel onder water gezet door een klein riviertje, waardoor een uniek natuurgebied is ontstaan. Er waren mooie speelgelegenheden voor de kinderen ingericht. In de omgeving van het meer waren natuurlijk ook diverse geocaches te vinden. Het zoeken daarna bracht ons ook op de niet-toeristische plaatsen en in het bos.
Terug op de camping genoten van het mooie weer, terwijl onze gastvrouw druk het gras van de camping aan het maaien was. Het was een heerlijke dag en de volgende dag konden we uitgerust weer verder naar het zuiden trekken.


Dag 7: Renauvoid-La Racineuse.
Dit werd een reisdag met een enkele overnachting in het vooruitzicht. Het weer was niet best en toen we op camperplaats La Ferme du Colombier in La Racineuse >>> was de wind ook koud en hard. We besloten de camper zo beschut mogelijk op de camperplaats van het zeer vriendelijke Zwitserse boerenechtpaar neer te zetten. Als je echt van rust houdt is dit een uitstekende plaats om wat langer te blijven.
Het was best verleidelijk om de plaats aan de rand van het bijbehorende meertje in te nemen. Toch maar niet!


Dag 8: La Racineuse-Orange-Avignon.

Het was niet de bedoeling om tot net voorbij Orange te komen. We hadden al een stuk van de Route du Soleil gereden, want we wilden wat meer tijd in Spanje door brengen.
Net op de A9 verloor de camper echter zijn vermogen! De pechduivel sloeg toe. Stationair liep de motor nog wel en daardoor op lage toeren nog net van de route af. Direct na de tolpoortjes een parkeerplaats gezocht en de hulpdienst gebeld. Wat bleek? Deze parkeerplaats behoorde ook nog tot de Route du Soleil en we waren op de depanage aangewezen.
Met veel pijn en moeite hebben we duidelijk kunnen maken waar we zaten en na enkele uren kwam de takelwagen.
Deze sleepte ons af naar hun bedrijf, dat meer op een autosloperij leek. Maar, het was de dag voor Hemelvaart en al laat. Van de verzekering kregen we te horen dat ze nog niet wisten wat de mogelijkheden verder waren, want volgens de garage moest er een hele nieuwe motor in. Terug in Veenendaal bleek overigens dat het slechts de brandstofinjectoren waren. Kosten van vervanging 1/10 van wat de Fransen wilden doen!
We mochten eventueel in de camper overnachten, maar nadat een politiemacht in kogelvrije vesten het terrein op kwam om de garagehouder te beschermen tegen een zeer boze klant besliste we maar een hotel te zoeken.
Zo kwamen we per taxi in Avignon terecht, waar we 2 nachten moesten blijven. Vrijdag kwam uitsluitsel: een week wachten op een vervangende camper; of per vliegtuig terug om een camper in Nederland op te halen; of een vervangende personenauto met hotelvergoeding. We kozen voor het laatste.

Dag 9: Avignon.
Van de nood een deugd maken. Met de taxi naar de binnenstad van Avignon, een historische stad met onder meer de beroemde brug die zo rijkelijk bezongen is.
Van deze dag een foto-impressie, inclusief het bezoek aan het Pausenpaleis.


Dag 10: Orange-Colera (Spanje).
Nadat we in Orange een Peugeot 5008 hadden opgehaald, naar de camper terug om onze spullen op te halen. We hadden besloten toch verder naar Barcelona te gaan en ergens aan de Franse Middellandse zee kust in een hotel te overnachten.
Dat viel even tegen, want alles zat vol. In een kleine kustplaats hebben we eerst nog wat gegeten en gedronken en daarna langs de kust en de voet van de Pyreneeën Spanje in te gaan.
We vonden een hotel in het zeer kleine stadje Colera, aan een baai van de Middellandse zee: Hotel La Gambia.
Daar kregen we daar een zeer ruime kamer, met complete badkamer en een enorm terras. Het uitzicht was formidabel!


Dag 11: Colera-Mataró.
In het hotel hadden we gezien dat de bestemming met de camper Camping Barcelona in Mataró ook vakantie huisjes zou hebben. Als we daar een 5-tal dagen één van zouden huren, leek ons heerlijk. Bij aankomst vriendelijk in de receptie ontvangen, maar helaas. Pas de volgende dag kwamen er huisjes vrij.
Dan maar weer een hotel opzoeken, het werd het Ibis-hotel. Daar ook van de beperkte kaart besteld, maar wat een tegenvaller!! Halve kip uit de magnetron met een handje chips. Nog koud van binnen ook. Gelijk ons lesje geleerd. Het ontbijt was echter wel goed verzorgd.


Dag 12: Mataró.
Na het ontbijt snel naar de camping, kijken of er huisje tot de beschikking was. We hadden geluk, er was net een huisje schoon en niet verhuurd. Wij hebben deze voor vier nachten gehuurd. Eindelijk rust, niet meer zoeken naar een overnachtingsmogelijkheid.
Camping Barcelona >>> is een echte 4 sterren camping met goede verharde plaatsen, waar we met de camper het goed zouden hebben gehad. De camping heeft ook een eigen busdienst naar het centrum van Barcelona. In juli en augustus een kleine bijdrage, de andere maanden gratis! Tevens een minibus die om het uur naar de stad Mataró zelf reed. Uitstappen bij het strand of in het historische centrum.
Deze dag benut om de camping en de omgeving te leren kennen. Bovendien rust zoeken! O ja, naar de campingwinkel en ja hoor: Nederlandse producten van het merk JUMBO!!

Dag 13/14/15: Mataró-Barcelona-Mataró.
Dag 13 had bestemming Barcelona. We waren geen van beide ooit in deze stad geweest en we wilden het met eigen ogen zien. Natuurlijk werd ook daar een geocache gezocht en gevonden. De toeristische stadsbus hebben wij niet genomen, maar de voetenwagen . Dat viel best tegen. De afstanden zijn best groot en het kaart lezen van een stadkaartje viel ook niet mee. Des te avontuurlijker het geheel.
Eerst naar de Sacrada Familia. De kathedraal die waarschijnlijk nooit af komt, een ontwerp van Gaudi. Het was maar goed dat we op de camping al de toegangskaarten konden kopen, want de wachtrij om naar binnen te komen was circa 3 uur! Onderweg naar de kathedraal waren we ook het Gaudi museum gepasseerd, wat een vreemd bouwsel.
Maar de Sagrada Familia is van binnen nog indrukwekkender dan aan de buitenzijde. De lichtinval is door Gaudi (die overigens de eerste jaren van de bouw meemaakte, maar stierf nadat hij door een tram was overreden) zo mooi uitgekiend. Niet alleen het Venitiaanse glas bovenin, maar zeker ook het complete kleurenspel. Eenmaal binnen kan je uren genieten, steeds andere facetten.


Ook in de stad Barcelona is het verwonderlijk. De beroemde Ramblas, vroeger de verdedigingsgracht van Barcelona, is een wandelpromenade geworden. Deze staat vol met souvenirkraampjes. Maar hoe verder naar beneden, hoe goedkoper het werd. De golvende Ramblas wordt wel afgewisseld met bankjes.
Het centrale plein in Barcelona is zeer druk. Bussen draaien diverse rondjes door de stad in de hoop dat ze op het juiste moment weer op het plein zijn om een plekje te hebben waar hun passagiers in- en uit kunnen stappen. Het daardoor logisch dat de scooter een belangrijk vervoermiddel in de Catalaanse stad zijn.
Het plein zelf is zeer fraai, meer een stadspark.


Dag 16/17/18/19: Mataró-Dordogne-Veenendaal.
De camper wordt node gemist. Het besluit staat vast: op familiebezoek in de Dordogne en vandaar naar huis. We hebben enkele zeer gezellige dagen in de Dordogne doorgebracht en vandaar in één ruk naar huis. Maar niet nadat in een zeer oude molenruïne een geocache werd gezocht en gevonden.
In september maken we de gemiste dagen wel weer goed.


TOP >>>>