Duitsland; Zwitserland; en Italië, juni 2007
De eerste grote reis met de Euramobil stond op het programma. Via Duitsland en Oostenrijk naar de Italiaanse Cinqueterre. Bij een dergelijke grote reis wil je geen risico's nemen, dus een grote beurt voor de Fiat en gelijk de gehele distributie vervangen. Remmen een grote beurt, waaronder de vervanging van de remcilinders achter en de remvloeistof.
De planning was als volgt: via Duitsland (Blaubeuren), Oostenrijk (Hall In Tirol), Italië (Meer van Caldaro, Cinqueterre, Klausen), Oostenrijk (Hall In Tirol), Duitsland (Eslingen Am Neckar), terug naar huis (Veenendaal, Nederland).
Via de Duitse 61 reden we richting camperplek Blaubeuren. Niets vermoedend zaten we op de enig beschikbare rijstrook bij wegwerkzaamheden vlak voor autobahnkreuz Alzey.
Precies op het einde van de werkzaamheden ineens twee flinke tikken uit de motor en Paul trapte onmiddellijk de koppeling in. De motor sloeg af en we stuurden de net weer aanwezige vluchtstrook op. Tot onze grote opluchting zat er ook gelijk een afrit en daarop gestuurd. Halverwege de afrit zat er links een pad naar een klein bosje tussen de op- en afrit en de autobahn. We konden de camper daar veilig naar uit laten rollen.
ANWB gebeld en de ADAC kwam opdagen. Dat was snel bekeken, de motor zat vast en de monteur kon niets doen. Er zat niets anders op dan af te slepen naar een garage, de Fiat dealer in Alzey.
Daar werden we goed ontvangen, heel meelevende mensen. Ze hebben het even bekeken en wisten al dat het compleet foute boel was. De enige remedi was een nieuwe motor, wat net zoveel zou gaan kosten als de camper waard was.Maar, ze zouden de volgende ochtend de motor nog even verder bekijken en we konden naast de garage blijven staan.
Stroomkabel werd uitgelegd en we kregen het adres van een goed en betaalbaar restaurant. Zo hebben we geprobeerd nog iets van de dag te maken. En ja, het smaakte toch goed.
Omdat deze site over het camperen gaat vatten we de rest van de reis kort samen. Via Zwitserland zijn we richting Oostenrijk gegaan, met een overnachting in Fluëlen enkele tientallen kilometers voor de Sint Gotthardtunnel.
Vervolgens door naar Italië, met eerst in Como een koffer gekocht. Al onze spullen in plastiek tasjes was niets waard.
Twee nachten doorgebracht in Moneglia aan de Bloemen Riviëra.
Toen begonnen daar de vakanties en de hotels waren volgeboekt. Wat nu? Dan maar naar Zwitserland terug - via de op 2200 meter hoge gelegen Sint Bernhardtunnel - waar we na een hele korte stop in Lausanne in Avenches terecht kwamen. Een uitstekend hotel met een evengoed restarant.
Toch besloten we dat onze vakantie gewoon voorbij was. Het hotelleven bevalt helemaal niet meer. Je kan zelfs niet ontbijten wanneer het jou uitkomt. Dineren? De keuken gaat zo en zo laat open. Dat is een enkele dag niet zo storend, maar alle dagen!
De reis op zich was wel erg mooi. Zwitserland kan ons zeer bekoren. Die hoge bergen met hun eeuwige sneeuw, de vriendelijkheid van de inwoners, die prachtige meren en ook nog eens zeer goede wegen.
Drie weken later was de Euramobil voorzien van een andere motor. Afkomstig uit een broertje die niet tot camper was omgebouwd. We kunnen weer verder.