Paul en Rita
en hun hobby's

NAZOMER VAKANTIE SEPTEMBER 2023

De vakantieplannen van 2023 liepen niet zoals vooraf verwacht of gehoopt. Planning was begin juni naar het noorden af te reizen. Noord Duitsland en Denemarken stonden in de planning. Een rugoperatie van Rita werd enkele malen uitgesteld en uiteindelijk begin juni uitgevoerd. Daarna mocht ze minimaal zes weken niet fietsen, autorijden, zelfs geen langere auto/camperritten maken.
Midden juli dan maar? Helaas, de fietsvierdaagse van Venray kon ook niet doorgaan. Op de eerste kleine ritje op de fiets was Rita zo in gedachten, dat zij vergat rechtsaf te slaan. Paul had daar niet op gerekend en raakte haar net, maar viel zelf (Rita gelukkig niet). Resultaat: gebroken rib; zwaar gekneusde voet en hand; gescheurde meniscus. Dus wederom rust, maar nu voor Paul.

JACHTHAVEN NEER
We besloten om begin september een korte vakantie te houden. Op 01 september kwamen we aan bij de camperplaatsen in de Jachthaven Hanssum in Neer, een dorp in midden Limburg. We waren bij aankomst aangenaam verrast. De camperplaatsen bleken dusdanig te zijn gepositioneerd, dat iedere camper direct zicht op de Maas en het fietspontje had. Het weer was heerlijk, dus besloten we te gaan genieten. Heerlijke fietstocht langs de Maas gemaakt, met een fantastisch uitzicht op de befaamde Maasplassen.

We zijn er tot maandag 04 september gebleven, om enkele tientallen kilometers verder te gaan naar de camperplaats Kessenich, net over de grens bij Thorn (het witte stadje). Daar zouden we mede CCN leden treffen.

FIETSEN LANGS DE MAAS
Harrie en Mientje van Dooren organiseerde daar een Camperclub Nederland (CCN) treffen onder de noemer “Fietsen langs de Maas”. Dat zou tot de ochtend van donderdag 07 september duren. Het duo had maar liefst 8 verschillende routes langs de Nederlandse kant van de Maas uitgezet, met uitlopen naar België. Anders konden we niet meer bij de camper terug komen natuurlijk.
De camperplaats bleek royaal te zijn, met mooie plaatsen. Wij waren een van de eerste die aankwamen (er zouden er nog 14 volgen) en konden een mooie schaduwplek innemen. Was echt niet verkeerd, want deze dagen heerste een hittegolf die nog ruim een week aan zou houden. Temperaturen van over de 30 graden celcius. Gelijk de eerste dag viel het ons al op hoe zeer de eigenaars van de camperplaats, Tonny, Marie Jeanne en dochter Kris, bij hun vrij nieuwe CP betrokken zijn. Gastvrouwen en gastheer op en top. Daar zouden nog meer achter komen.

MOOIE ROUTES EN LEKKER ETEN
De fietsroutes waren van 30 tot 60 kilometer, de lange route onder leiding van de vrouw waarvan gezegd wordt dat ze op de fiets geboren is, Mientje van Dooren. Wij kozen voor de 30 kilometers per dag. De dinsdag met Harry langs de bovenzijde van de rivier. Paul had de route ook in zijn app Route.nl opgenomen. Dat bleek een juiste keuze te zijn. Harry verdwaalde een paar keer, maar dankzij de app konden wij het groepje weer op de route terg brengen. De 30 werden uiteindelijk circa 35 kilometer. Onderweg wel genoten in een restaurant langs de Maas van een goede kop koffie en echte Limburgse Vlaai. Wow, die was heel erg lekker!
Koken hoefde ook deze dag niet, Mientje had royaal vlees ingekocht en Tonny had de BBQ flink opgestookt. Hij stond als BBQ-master zijn mannetje wel. De muzikale omlijsting werd door Harry verzorgd op zijn orgeltje.

VROEG OPSTAAN EN CHINEES ETEN
Woensdag was de tweede en laatste fietsdag van het treffen. Wij hebben er toen voor gekozen vroeg op pad te gaan en niet met een groepje. Zo konden we ons eigen rustige tempo handhaven. Voor dat de hitte op het hoogtepunt was, waren wij weer terug bij de camper. Deze fietstocht kende enkele hoogtepunten. Zo kwamen bij de waterplas Lange Vlieter, waar we omheen fietsten. Dit is een wateropvang van het waterleidingsbedrijf. Zeer helder en schoon water, met een geweldig mooie natuur er om heen.
Een ander hoogtepunt was het schutten in de sluis van Panheel. Nederlands grootste waterhoogte verschil van maar liefst 8 meter. We hadden geluk dat er net een medewerker van de beveiligingsinstallatie een rookpauze hield en ons uitgebreid over de sluis vertelde.
Deze avond wederom niet zelf koken. Er werd een Chinese rijst/bami tafel geserveerd, wederom dankzij de inbreng van Mientje en de bediening door de gastheer met zijn dames.

ONTBIJTEN EN WEGWEZEN
De camperplaats eigenaars wilden een afscheid in stijl geven. De grote BBQ werd ingeschakeld en daarop werden spek en eieren gebakken, die samen met het speciale Belgisch brood uitstekend smaakten. Aan het einde van de ochtend vuilwater tank geleegd, evenals het toilet en vervolgens vertrokken naar Merselo, mini camping De Linde, onder de rook van Venray. Een ritje van 65 kilometer. Deze camping hadden we nog tegoed, omdat door de val met de fiets er geen gebruik van de betaalde reservering was gemaakt.
De camping bleek zeer goed onderhouden te zijn. Mooie ruime plekken en uitstekend en schoon sanitair. Alleen bleken de schaduwplekken niet meer beschikbaar te zijn. We kwamen dus in de volle zon te staan, wat in een hittegolf niet zo prettig is. Maar de douches, die in Kessenich er niet waren, maakte heel veel goed. Net als de ijsjes in de vriezer van de camping.

Deze dag hebben verder niet veel gedaan.
We hadden 3 fietstochten zelf uitgezet, om zo de omgeving te verkennen. Voorwaar een prachtig afwisselend fietsgebied. Mooie bosroutes met goede verharde fietspaden en af en toe een iets minder mooi fietsstripje. Maar dat mocht de pret niet drukken. Zo kwamen we langs het oorlogsmuseum Overloon, wederom langs de Maas, en natuurlijk mocht Venray niet ontbreken. In het historische centrum van deze stad hebben we werkelijk genoten van een heerlijke lunch. Limburg op zijn best met een “uitsmijter” van de bovenste plank. O ja, oppassen voor overstekende obers!

Omdat de hitte te erg werd zijn we op maandag 11 september naar huis gegaan. Enkele dagen afkoelen. 14 september zijn we toch nog een paar dagen naar Nunspeet, camperplaats De Zwaan, gegaan. We wilden onze fietsroute van eerder dit jaar nogmaals doen, maar nu in goed weer. Tevens nog naar Stella gefietst, omdat de versnelling van Paul het had begeven. Ik kon niet geholpen worden, maar een jonge monter trok de stoute schoenen aan en stelde de versnelling in een paar minuten tijd. We hadden eerder via Internet geprobeerd een spoed reparatie te krijgen, maar da werd dan pas einde van de maand en de verwachte kosten ruim € 470,00! Nu dus € 0,00. Geen nieuwe Stella meer, we twee fietsen bij hun plaatsgenoot Forza besteld.

Dit is ons einde van het camperseizoen 2023.
In 2024 hopen we de vakantiereis te kunnen maken zoals in juni 2023 was gepland.