2 - 4 APRIL: PASEN IN WINTERSWIJK

Omdat onze verhuizing in april 2021 zou plaatsvinden waren de Paasdagen voor ons extra belangrijk. Even kracht op doen en voor het eerst echt met de nieuw gebouwde camper op pad. Ontdekken wat aan de wensen voldoet en wat niet. Verder heerlijk fietsen en geocachen.
We mochten eerst nog een uurtje (corona)winkelen bij Obelink, waar we vertrokken naar ons uitvalspunt SVR camping 't Paardeweitje in Winterswijk

02 april 2021
Het was even heerlijk struinen bij de grote camping supermarkt, niet druk. Je moest namelijk wel winkeltijd reserveren. Wij moesten in ieder geval een Porta Potti hebben, maar uiteindelijk liep de rekening toch op naar boven de tweehonderd euro.

Op camping 't Paardeweitje >>> werden we vriendelijk ontvangen door eigenaresse Astrid. We hebben gelijk gezegd dat we met het oog op de te verwachte zeer slechte 2e Paasdag we aan het einde van de 1e Paasdag naar huis zouden gaan. Dat was jammer, maar geen probleem.
We konden kiezen waar we wilde staan, plaats zat. Met het oog op de wind betrokken we een plaats met bomen en wind in de rug. Tja geen TV ontvangst, maar wel heel goede camping wifi.

03 april 2021
Voor deze dag hadden we een fietstocht van 32,4 kilometer uitgekozen bij NederlandFietsland >>>  , de route Winterswijk. Maar eerst naar het dorp zelf (zeg geen stad, "dat zijn we niet", volgens boer Willem.
Het bleek marktdag te zijn en er was echt veel keuze. De winkelstraat is uitnodigend, net als de bedrijfsleidster van de Kik. Op gezellige wijze kwamen we met een tas vol koopjes de winkel uit. "Lekker gewinkeld op een zaterdag tijdens de Covid pandemie", zei Rita.
Winterswijk is een leuk "stads" dorp, een gemeenschap dat erg trots is op hun vroegere inwoner Piet Mondriaan. Overal zijn voorwerpen met Mondriaan afbeeldingen te zien.

In de middag zijn we eerst naar de markt gegaan en hebben uitstekende kibbeling kunne eten. Dankzij een tip van mensen die daar genoten van hun visje, die ons naar de volgens hen beste kraam verwezen. En ze hadden dus gelijk.
De fietstocht voerde ons via veelal onverharde fietspaden en zandwegen door de omgeving van Winterswijk naar het vestingstadje Groenlo en zo weer terug. Onderweg hebben we 5 geocaches op gepakt en gelogd. Die in Zwolle (nee, niet die provinciehoofdstad) was echt wel leuk verstopt. Het leek een soort bommetje, met daarin een klein logrolletje.
Voor de liefhebbers: kk#1a Ernst Casimir Kampement >>> .
Het was een koude, maar lekkere tocht om je hoofd lekker leeg te maken.

03 april 2021
Voor deze dag hebben we via de fietsknooppunten kaart, welke in de recreatieruimte hangt, een route van bijna 30 kilometer uitgezet. Deze ging door het achterland van Winterswijk, via een stukje Duitsland (het mocht nog net), zo terug naar de camping.
Op de zondagochtend was het erg rustig op de weg. Weer vele zandwegen en onverharde fietspaden en erg fris weer. Op de route diverse prachtige boerderijen, volop in bedrijf. De 5 kilometer op Duits grondgebied reden we een Euregio fietsroute. Wederom een bewijs dat aan weerszijde van de grens de mensen goed met elkaar om gaan.
Via Oeding (D) terug op de route door de buitengebieden van Winterswijk om bij toeval op een enorme mergelafgraving te stuiten. Daar was het drukker. Boer Willem had het al gezegd, de gemeente Winterswijk heeft alle grondsoorten van zand tot en met mergel en löss. Een beter bewijs konden we ons niet voorstellen.

Na de fietstocht hebben we nog even een broodje gegeten, afscheid van Willem en Astrid genomen, en vervolgens de 97,5 kilometer naar huis gereden. In Veenendaal nog even gestopt om de "Obelinkbestelling" van onze zoon Joost af te leveren.
Nog een week, dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe onderkomen. De maand april zal dus op campergebied niets meer brengen, behalve het aanbrengen van de stryping; vervangen van de wastafelkraan; en het maken van een beter passende tafel; het plaatsen van een overzetdorpel over de beschadigde (maar niet rotte) oude drempel. Dat heb je na een eerste try-out.